Inget viktigt

Vad är ljud? Hur uppkommer den och vad har den för koncekvenser?

 Jag lärde mig att ljud är vibbrationer som ex stämmnabden gör. Man måste ha materia som är molekyler för att det ska kunna bli ett ljud. Så ut i rymden kan man inte höra något ljud för det är vakum. Jag har också lärt mig att det är faligt att utsätta sig för högt ljud i långre tid och vad det får för koncekvenser. Man kan aldrig veta om man har tåliga öron som tål mycket eller lite förän det är försent. Därför måste man alltid vara försiktig. Vad buller är och hur vi kan minska det i vårat sammhälle. Att man alltid lever med ett ständigt buller och att man borde informera med på anmälla platser att man kan skadas av hör högt ljud.

I det hära änmnet har jag jobbat med akutik och örat. Vi har labbat om bl.a hur en trådtelefon fungerar. Vi har också haft mycket genomgångar och jobbat mycket på lektionerna med bl.a ´fysik och biologi boken. Jag tyckte det var svårt att fördjupa mig i frågorna och ta ut det viktigaste. Det stog inte så mycket i boken så jag försökte leta mycket på internet. Jag tyckte det hära arbetet var kul och lärorikt. JAg vill visa med detta arbete att detta är vår dagliga vardag och att vi måste veta mer om det. och hur farligt det kan bli om man inte vet hur man ska handskas med ljudstyrkan. Om man inte lär sif detta i tid kan man få livspåvärkade koncekvenser som kan förstöra sitt liv föralltid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0